Mode in de jaren 40

Jaren 40 mode werd sterk beïnvloed door de tweede wereldoorlog.  

Middelen en geld voor kledij waren schaars.
Leer moest gebruikt worden voor militaire laarzen en katoen voor uniformen. Hierdoor gingen veel vrouwen zelf kleren maken. 

Kostuums van de man werden eerst hervormd tot mantelpak en erna nog voor kinderkledij. Door de schaarste aan stof werd een wet ingevoerd die ervoor zorgde veel minder stof mocht gebruiken. Dus plooitjes en versieringen verdwenen.
Hierdoor worden de jaren 40 ook wel de sobere tijd uit de modegeschiedenis genoemd.
 

 

Voor het eerst in de geschiedenis mochten vrouwen met broeken op straat komen. Veel vrouwen schreven zich in bij de vrouwenafdeling van het leger of gingen aan landbouw doen. 
Landgirls droegen vaak broeken of overalls met een sjaaltje in het haar. 

 

Sjaaltjes, hoeden en haarnetjes werden populairder ook door een tekort aan zeep en shampoo.
Met accessoires konden ze niet gewassen haren verbergen. 
 
Ook voor make-up moesten ze een alternatief vinden.
Lippenstift was veel te duur geworden dus was een goede oplossing bietensap. 
 




Maar het grootste probleem waren kousen.
Vrouwen mochten niet met blote benen buiten komen dat was
not done.
Sinds eind jaren 30 was nylon in opmars.
Maar met de komst van de oorlog werd deze wonderstof gebruikt in parachutes, tenten, touwen en zelf autobanden.
Hierdoor werden nylonkousen al snel onbetaalbaar.
Toch vonden dames een oplossing, ze smeerden namelijk een jus of crème op hun benen waarna ze zelf een naad tekenden op hun kuit. 
 
Wanneer de oorlog op zijn einde liep brachten Amerikaanse soldaten nylonkousen mee om zo het vertrouwen te winnen van de vrouwen die toen al 4 jaar geen goede kousen meer gehad hebben. 

 



Na de oorlog in 1947 vonden ze in Parijs dat het sobere tijdperk mocht gedaan zijn.
Dus bracht Dior de “new look” uit. Het was gedaan met schouderopvullingen, uniformen en sobere 
kleuren.
Ze toonden de rondingen van vrouwen waarbij smalle tailles en brede heupen terug mode werden.
Het gebruik van petticoats en veel versieringen waren een antwoord op de schaarste van de jaren ervoor. Deze “look” bleef nog populair tot begin jaren 60.
 


Wij bij Seventy One houden heel veel van jaren 40 mode.
Daarom bieden we verschillende merkjes aan die hierop geïnspireerd zijn.
Bijvoorbeeld The 
Seamstress of Bloomsbury. Dit merk gebruikt patronen en prints uit jaren 40 gemaakt door Lilian Wells.
Zij was naaister in en na de 2de wereldoorlog.
 

 

Neem dus zeker eens een kijkje op onze site. Heb je nog vragen?
Aarzel niet en stuur ons een berichtje via facebook of 
klantenservice@seventyone.be 

 

Groetjes, 
Karolien (verkoopster bij SeventyOne)


25/10/2019